1.4

ФЕНОМЕН НАУКИ В СИСТЕМІ ТРАНСФОРМАЦІЙ СУЧАСНОГО ЖИТТЯ

О.Н. КУБАЛЬСЬКИЙ
https://orcid.org/0000-0002-7956-3150

Nauka naukozn. 2023, 1(119): 3546
https://doi.org/10.15407/sofs2023.01.035

Рубрика: Наука України в умовах сучасних викликів і загроз: проблеми і пріоритети розвитку (підсумки та наукові доповіді міжнародного симпозіуму)
Мова: Українська
Анотація: Обґрунтовано, що зростання суспільної значущості науки породжує небезпеку для її розвитку, оскільки в нинішньому суспільстві споживання переважає утилітарне сприйняття науки; доведено помилковість і згубність такого погляду. Наголошено на недоцільності абсолютизації техніко-технологічних та утилітарно-практичних функцій науки. Розкрито особливість прагматично орієнтованої науки — виконання проблемно-орієнтованих досліджень, цілі яких визначаються запитами різних інституцій, надано основні показники програмно-цільового фінансування в Національній академії наук України. Охарактеризовано проблеми, що виникають як наслідок взаємодії науки і суспільства, обумовлені передусім меркантильним сприйняттям науки в суспільстві споживання. Підкреслено, що подібний погляд становить загрозу для науки, бо людина, що відмовилась від пошуку істини і зосередилась лише на користі, втрачає значну частину своєї культури і духовних потреб, які полягають насамперед у пізнанні навколишнього світу і визначенні власного місця в ньому. Наголошено, що знання про світ потрібні людству не тільки для прагматичної вигоди, адже вони самоцінні: істину не можна замінити ефективністю та користю, повна комерціалізація науки знижує інтелектуальний і духовний рівень суспільства, зводить нанівець її головну функцію — пояснення світу. Охарактеризовано сутність і значення експертно-консультаційної функції науки як чинника підвищення ефективності державного управління. Зазначено, що наука не лише виступає потужним чинником трансформацій сучасного життя, а й сама зазнає суттєвих змін, які відображаються в появі нових її форм, зокрема «відкритої науки» та «громадянської науки». Розглянуто деякі проблеми української науки. Показано, що успішний розвиток науки значною мірою залежить від розуміння її сутності владою, сприйняття суспільством, наявності в країні системи підтримки та стимулювання її розвитку. Підкреслено, що державі та вченим необхідно дбати про створення високого іміджу науки у національній свідомості шляхом активної пропаганди її досягнень за допомогою засобів масової інформації та всіх форм наукових комунікацій.

Ключові слова: наука, суспільство, знання, технології, комунікація.

Список літератури

  1. Шнееганс С., Льюис Дж., Страза Т. Доклад ЮНЕСКО по науке. Наперегонки со временем: за более умное развитие — рабочее резюме. Париж: Изд-во ЮНЕСКО, 2021. 58 с.
  2. Флорида Р. Homo creatives. Як новий клас завойовує світ. Київ: Наш формат, 2018. 432 с.
  3. Патон Б.Є. Основні підсумки. Національна академія наук України. Короткий річний звіт 2004. Київ: Март, 2005. С. 2—4.
  4. Інформація про найважливіші результати реалізації Концепції розвитку Національної академії наук України на 2014—2023 рр. протягом 2014—2018  рр. Додаток 1 до постанови Президії НАН України від 10.04.2019 №  114. URL: https://www.nas.gov.ua/legaltexts/DocPublic/P-190410-114-1.pdf (дата звернення: 05.09.2022).
  5. Кримський С. Під сигнатурою Софії. Київ: Києво-Могилянська академія. 2008. 367 с.
  6. Джеймс В. Прагматизм. Київ: Альтернативи, 2000, 144 с.
  7. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні / За ред. В.Г.  Кременя. Київ: КОНВІ ПРІНТ, 2021. 384  с. https://doi.org/10.37472/NAES2021-ua
  8. Кун Т. Структура наукових революцій. Київ: Port-Royal, 2001. 228 с.
  9. Айнзидель Э. «Аудитории» и их участие в науке и технике. Меняющиеся роли, размытые границы. Пособие по общественным связям в науке и технологиях / Под ред. Массимиано Букки и Брайана Тренча. Москва: Альпина нон-фикшн, 2018. С. 303—336.
  10. Попович О.С., Рижко Л.В. Сучасні виклики науці і шляхи їх подолання. Наука та наукознавство. 2022. № 1(115). С. 88—104. https://doi.org/10.15407/sofs2022.01.088

Повний текст (PDF)