1.6

СТАНОВЛЕННЯ МАРКЕТИНГУ В УКРАЇНІ В РАДЯНСЬКИЙ ПЕРІОД (1970—1991 рр.)

В.Д. ПРИЛЮК

https://orcid.org/0009-0003-8927-8913     

Nauka naukozn. 2024, 4(126): 7894

https://doi.org/10.15407/sofs2024.04.078

Рубрика: Історія науки і техніки

Мова: Українська

Анотація: Зроблено огляд публікацій про еволюцію маркетингу в СРСР в 1970—1990-х рр. Встановлено неадекватність висвітлення в них генезису маркетингу в цей період, що ускладнює розуміння наступних подій. Охарактеризовано взаємопов’язаний розвиток економічного, інституційного, інформаційного та навчального середовища маркетингу в 1970—1991 рр. в СРСР як підґрунтя для стрімкого формування потенціалу маркетингу в Україні в наступні роки. Застосовано системний підхід до дослідження середовища маркетингу, комплексно проаналізовано динаміку його економічного, інституційного, інформаційного і навчального складників як необхідної умови для трактування подальшого розвитку маркетингу в Україні. Розкрито функції маркетингу в зовнішньоекономічній діяльності СРСР у вказаний період; показано, що окремі інструменти маркетингу дедалі більш активно використовувались на внутрішньому ринку країни. Виявлено збільшення потоку інформації про маркетинг, що слугувало його освоєнню в Україні. Охарактеризовано вплив впровадження ринкових реформ в управлінні економікою СРСР на створення передумов для сприяння розвитку теорії та практики маркетингу. Повернуто в науковий дискурс забуті відомості про безпрецедентні в СРСР новаторські розробки Інституту кібернетики АН УРСР в царині інфраструктури інформаційного середовища маркетингу — Центр обміну поточною інформацією про технічний рівень виробництва, потреби в наукових дослідженнях, виконувані та призначені для впровадження наукові розробки; систему комп’ютерного програмного прогнозування розвитку науки і техніки; першу в СРСР Лабораторію маркетингу засобів інформатики. Вказано на пріоритет нинішнього Київського національного університету імені Тараса Шевченка у виданні першої вітчизняної книги «Основи маркетингу» (1989 р.) та створенні першої в Україні університетської кафедри маркетингу (1990 р.).

Ключові слова: маркетинг, інформаційне середовище, економічне середовище, навчальне середовище, Інститут кібернетики АН УРСР, Лабораторія маркетингу засобів інформатики, Центр обміну поточною інформацією.

Список літератури

1. Окландер М.А. Етапи еволюції теорії маркетингу як відображення транс формації способу виробництва. Економіка: реалії часу. 2012. № 3—4 (4—5). С. 8—1.

2. Ковальчук С., Забурмеха Є., Шемчук О. Формування та тенденції розвитку маркетингу в Україні: сучасний погляд на теорію і практику маркетингу. Вісник Хмельницького національного університету. 2022. № 6 (1). С. 23—29. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-312-6(1)-3

3. Окландер Т.А. Генезис маркетингу. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 4 (1). С. 33—37.

4. Решетнікова І. Етапи становлення та розвитку маркетингу в Україні. Маркетинг в Україні. 2006. № 5. С. 36—37.

5. Звягінцева О.Б. Становлення й розвиток теорії та практики маркетингу в Україні. Економіка промисловості. 2011. № 1. С. 21—27.

6. Маркетинг. Сборник статей: пер. с англ. / Общ. ред. и предисл. Д.И. Костюхина. Москва: Прогресс, 1974. 447 с.

7. Смеляков Н.Н. Деловая Америка: Записки инженера. Москва: Политиздат, 1967. 301 с.

8. Рибачук Н.В. Етапи та проблеми розвитку маркетингу в Україні.

URL: https://cjnferences.vntu.edu.ua>download (дата звернення: 14.01.2024).

9. Карпенко Н. Історична генеза маркетингу в Україні. Українська наука: минуле, сучасне, майбутнє. 2008. Вип. 13. С. 35—44.

10. Маркетингова діяльність підприємств споживчої кооперації. Полтава: РВВ ПУЕТ, 2010. 259 с.

11. Мочалов Б.М. Экономика и планирование потребностей и потребления. Москва: МИНХ им. Г.В. Плеханова, 1984. 215 с.

12. Искаков Б.И., Бровин А.М. Статистические функции потребления. Москва: МИНХ имГ.ВПлеханова, 1978. 136 с.

13. Bergson A. Soviet Economic Reform Under Gorbachev: Trials and Errors. In: Kern W.S. (Ed.). From Socialism to Market Economy: The Transition Problem. Kalamazoo, Michigan: W.E. Upjoin Institute for Employment Research, 1992. P. 35—52. https://doi.org/10.17848/9780880995641.ch3

14. Костельна М. Діяльність українських будинків моделей одягу в 60—80-х рр. ХХ ст.: концепції розвитку модних тенденцій. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2013. Вип. 24. С. 39—48.

15. Глушков В.М., Стогний А.А., Шевченко В.П., Матвеев М.Т., Брусиловский Б.Я. Основные направления совершенствования управления наукой и техникой в республике и принципы создания Республиканской автоматизированной системы управления развитием науки и техники (РАСУНТ). Вопросы теории и практики управления наукой. Киев: Институт кибернетики АН УССР, 1977. С. 3—20.

16. Прилюк В.Д. Основные задачи центра обмена текущей информацией. Управление и организация науки. Киев: Общество «Знание» Украинской ССР, 1978. 43 c.

17. Василенко В.А., Горский И.Л., Прилюк В.Д. ЦОТИ и совершенствование управления отраслью. Тезисы докладов конференции «Теория и практика организации планирования и управления межведомственными научно-техническими работами». Черкассы, 1983. С. 87—89.

18. Абрамишвили Г.Г. Буржуазные теории реализации и маркетинг. Мировая экономика и международные отношения. 1971. № 12. С. 25—39.

19. Обуховский К. Психология влечений человека. Москва: Прогресс, 1972. 247 с.

20. Акофф Р., Эмери Ф. О целеустремленных системах. Москва: Сов. радио, 1974. 272 с.

21. Рассел А. Акофф Р. Планирование в больших экономических системах. Москва: Сов. радио, 1972. 223 с.

22. США: промышленные корпорации и научные исследования. Москва: Наука, 1975. 460 с.

23. Назаревский В.А. Разработка и освоение новой продукции в США. Москва: Наука, 1977. 238 с.

24. Добров Г.М., Ершов Ю.В. Методика программного прогнозирования науки и техники. Москва: ГКНТ СССР, 1971. 138 с.

25. Хилюк Ф.М. Методы и модели экономического прогнозирования. Киев: УкрНИИНТИ, 1970. 134 с.

26. Маркетинг промышленных товаров. Москва: Прогресс, 1978. 248 с.

27. Маджаро С. Международный маркетинг. Москва: Междунар. отношения, 1979. 370 с.

28. Котлер Ф. Управление маркетингом. Москва: Экономика, 1980. 354 с.

29. Горячев А.А. Изучение внешнеторговых рынков: цели, средства, эффективность. Москва: Международные отношения, 1984. 184 с.

30. Цзе К.К. Методы эффективной торговли: (Опыт «Лучшей торговой фирмы года»). Москва: Экономика, 1988. 237 с.

31. Использование маркетинга в экспортной деятельности предприятий (объединений) СССР. Методические рекомендации. Москва: Всесоюзный научно-исследовательский институт внешнеэкономических связей. 1988. 234 с.

32. Завьялов П.С., Демидов В.Е. Формула успеха: маркетинг (сто вопросов — сто ответов о том, как эффективно действовать на внешнем рынке). Москва: Междунар. отношения, 1988. 304 с.

33. Прилюк В.Д. Основы маркетинга. Киев: УМК ВО, 1989. 112 с.

Повний текст (PDF)