1.9

ДО ІСТОРІЇ СТАНОВЛЕННЯ ЕЛЕКТРОВОЗОБУДУВАННЯ В УКРАЇНІ: РОЗРОБКА ТА ВИРОБНИЦТВО ПРОМИСЛОВИХ ЛОКОМОТИВІВ НА ДНІПРОПЕТРОВСЬКОМУ ЗАВОДІ (1959—1968)

М.Ю. РУБАН

https://orcid.org/0000-0002-6396-4531

В.В. ПОНОМАРЕНКО

https://orcid.org/0000-0002-0415-5611

Nauka naukozn. 2021, 2(112): 117-136

https://doi.org/10.15407/sofs2021.02.117

Рубрика: Історія науки і техніки

Мова: Українська

Анотація: У статті досліджено історичні обставини першого десятиліття становлення та розвитку галузі промислового електровозобудування в Україні. При її написанні використано матеріали багатотиражного видання «Електровозобудівник» та накази по Дніпропетровському електровозобудівному заводу (ДЕВЗ) з фондів Державного архіву Дніпропетровської області.

Мета статті — відтворити цілісну картину розробки та серійного виробництва промислових електровозів на ДЕВЗ у 1961—1968 рр.

Визначено, що протягом 1959—1968-х рр. інженерно-конструкторський колектив ДЕВЗ, маючи потужний науково-виробничий потенціал, на замовлення Міністерства вугільної промисловості СРСР під час переведення під’їзних колій на змінний струм та їх початкової електрифікації з метою імпортозаміщення здійснив розробку й побудував новаторські зразки промислових електровозів серій Д100, Д100М та Д94 для забезпечення потреб радянських гірничодобувних підприємств сучасним високотехнологічним електротранспортом — електровозами для роботи під контактною мережею напругою 10 кВ.

З’ясовано, що в 1963 р. на базі перших серійних промислових локомотивів спеціалістами конструкторського бюро ДЕВЗ було розроблено перші на території СРСР маневрові електровози серії Д92 (згодом — ВЛ41), призначені для експлуатації на коліях загального користування, які з часом, унаслідок виявлених конструктивних недоліків, було переведено з інвентарного парку залізниць СРСР для експлуатації на під’їзні колії ряду підприємств та електростанцій. Після виготовлення останніх промислових електровозів серії Д94 у 1968 р. конструктори підприємства зосередились на розробленні тягових агрегатів промислового призначення на замовлення Міністерства чорної металургії СРСР. Подальше дослідження історії ДЕВЗ потребує з’ясування історичних обставин діяльності Спеціального конструкторсько-технологічного бюро ДЕВЗ — від створення промислових електровозів і тягових агрегатів до розробки та переобладнання магістрального тягового рухомого складу, а також спеціалізованої залізничної ремонтної техніки в рамках державного підприємства «Український науково-дослідний проєктно-конструкторський інститут електровозобудування».

Ключові слова: промисловий електровоз, Дніпропетровський електровозобудівний завод, спеціальне конструкторське бюро, маневровий електровоз, дослідний зразок.

Список літератури

  1. Шатовский А., Волнянский Г. Рожденный трижды: очерки истории научно-производственного объединения «ДЭВЗ». Люди. События. Годы. Днепропетровск: РИО AПДKT 1998. 263 с.
  2. Бичуч M.Л., Володарский В.A., Жолобов Л.Ф., Карленко И.В., Курасов Д.A., Матусевич С.Б., Москвичев Е.A. Москва: Транспорт, 1977. 528 с.
  3. Браташ В.О., Гетьман Г.К. Електровозобудування. Енциклопедія сучасної України. 2009. URL: http://esu.com.ua/search_articles.php?id=17733 (дата звернення: 30.10.2020).
  4. Сависько В.М. Електровозобудування. Український науково-дослідний, проєктно-конструкторський та технологічний інститут (УЕНДІ). Енциклопедія сучасної України. 2009. URL: http://esu.com.ua/search_articles.php?id=17734 (дата звернення: 30.10.2020).
  5. Ruban M.Yu., Baka B.O. Formation and development of main-line electric locomotive engineering in independent Ukraine (1991—2008). Дослідження з історії і філософії науки і техніки. 2020. № 1(29). C. 105—112. https://doi.org/10.15421/272013
  6. Ruban M.Yu., Ponomarenko V.V. (2020). The development and construction of narrowgauge locomotives at the Dnipropetrovsk electric locomotive plant (1969—1991). Дослідження з історії і філософії науки і техніки. 2020. № 2(29). C. 100—110. https://doi.org/10.15421/272026
  7. Ruban M.Yu. Prerequisites of formation and development of mainline electric locomotives engineering at the Luhansk diesel locomotives engineering plant (1957—2014). History of science and technology. 2020. Vol. 10. No 1(16). P. 72—87. https://doi.org/10.32703/24157422-2020-10-1(16)-72-87
  8. Раков В.А. Локомотивы отечественных железных дорог (1845—1955 гг.). Москва: Транспорт, 1995. 564 с.
  9. Раков В.А. Локомотивы отечественных железных дорог (1956—1975 гг.). Москва: Транспорт, 1999. 443 с.
  10. Машинобудування України у фотоілюстраціях / Упор. С.О. Картавов. Київ: Державне видавництво технічної літератури Української РСР, 1958. 20 с.
  11. Харук А.И. сделано в Украине. Харьков: Фолио, 2019. 266 с.
  12. технический прогресс в машиностроении Украинской ССР, 1917—1967 / АН УССР, сектор истории техники и естествознания ин-та истории // Под общ. ред. А.А. Штернова. Киев: УкрНИИНТИ, 1967. 372 с.
  13. Безрученко В.Н., Григорьев Е.T., Матусевич С.Б. Четырехосный электровоз переменного тока Д100M. Электрическая и тепловозная тяга. 1961. № 5. С. 7—11.
  14. Кузьменко Л.A., Матусевич С.Б. (1964). Маневровый электровоз переменного тока серии вЛ41. Электрическая и тепловозная тяга. 1964. № 1. С. 22—25.
  15. Бичуч M.Л., Кузьменко Л.A. Электрические схемы промышленного электровоза Д94. Электрическая и тепловозная тяга. 1969. № 4. с. 31—35.

Повний текст (PDF)