ІСТОРИКО-БІОГРАФІЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ЖИТТЯ ТА ДІЯЛЬНОСТІ ВЧЕНОГО, ІНЖЕНЕРА-ЗАЛІЗНИЧНИКА ДМИТРА ІВАНОВИЧА ЖУРАВСЬКОГО (1821—1891)
В.А. ЯНІН
https://orcid.org/0000-0002-6299-8924
Nauka naukozn. 2023, 4(122): 120—143
https://doi.org/10.15407/sofs2023.04.120
Рубрика: Історія науки і техніки
Мова: Українська
Анотація: У статті надано результати дослідження фактів наукової біографії видатного інженера-залізничника, будівничого перших в Україні дерев’яних залізничних мостів Дмитра Івановича Журавського. Актуальність дослідження обумовлена відсутністю комплексної історико-біографічної праці, присвяченої відтворенню повної біографії Д.І. Журавського. Шляхом вивчення архівних ресурсів з’ясовано основні віхи біографії ученого, етапи його науково-дослідної та організаційної роботи. Проаналізовано наукову-дослідну діяльність і основні наукові праці Д.І. Журавського; показано, що вчений виконував системні дослідження з будівництва дерев’яних залізничних мостів на залізницях Російської імперії, брав участь в організації залізничної промисловості та мостобудівної справи на залізничному транспорті. Представлено більш повну наукову біографію Д.І. Журавського. Надано тематичну класифікацію його науково-технологічних здобутків: а) будівництво залізниць, гідротехнічних споруд; б) залізничне мостобудування; в) будівельна механіка, опір матеріалів і теорія пружності. Документально підтверджено доробок ученого на початковому періоді будівництва мостів в Україні, особливо на південно-західних залізницях. Він полягає в тому, що Д.І. Журавський вивчив дію дотичних напружень у балці при згині і вивів формулу для їх визначення, яка носить його ім’я. Показано, що праці Д.І. Журавського з будівельної механіки заклали наукові основи мостобудування: його заслуга полягає не тільки у виконанні інженерних робіт у зведенні мостів, а й у тому, що ним започатковано експериментально-теоретичний метод у мостобудуванні, оснований на поєднанні теорії та практики, тобто науковий метод. Саме тому Д.І. Журавський має вважатись основоположником наукового методу в мостобудуванні, родоначальником прогресивної наукової школи мостобудування. У працях Д.І. Журавського з опору матеріалів введено в обіг принципово нове поняття — дотичне напруження, показано його важливе прикладне значення і надано поштовх до створення всієї теорії напруженого стану.
Ключові слова: Д.І. Журавський, залізничний транспорт, будівельна механіка, опір матеріалів, мостобудування.
Список літератури
- Гербель Н.В. Д.И. Журавский. Гимназия высших наук и лицей князя Безбородко. Санкт-Петербург: Тип. В. Безобразова и Комп., 1881. С. 390—397.
- Холодов Ф.Н. О развитии постройки подвижного состава для железных дорог. Труды Съезда главных по машиностроительной промышленности деятелей: Доклады. 1875. Вып. 1. С. 9.
- Панаев В.А. Воспоминания. Русская старина. 1901. Т. 107. № 7. С. 31—66.
- Журавский Д.И. О железных дорогах в России. Русский вестник. 1856. Т. 3. Кн. 1. С. 417—457.
- Речь профессора Л.Ф. Николаи. Известия Собрания инженеров путей сообщения. 1897. Т. 17. С. 71—75.
- Сытенко Н.А. Применение треугольной подкосной системы Д.И. Журавского английскими инженерами в Индии для железнодорожного Аттокского моста. Железнодорожное дело. 1885. № 2. С. 249—250.
- Сытенко Н.А. О Дмитрии Ивановиче Журавском. Железнодорожное дело. 1891. № 4. С. 445—446. https://doi.org/10.1038/044445c0
- Головачев А.А. История железнодорожного дела в России. Санкт-Петербург, 1881. 408 c.
- Чествование памяти инженера Дмитрия Ивановича Журавского. Сборник Института инженеров путей сообщения. 1899. Вып. 52. С. 1—32.
- Журавский Д.И. О мостах раскосной системы Гау: в 2 ч. Санкт-Петербург, 1855. Ч. 1. 114 с.
- Ракчеев Е.Н. Дмитрий Иванович Журавский: 1821—1891. Москва: Наука. 1984. 240 с.
- Бородин А.П. Д.И. Журавский: Некролог. Инженер. 1892. № 1. С. 43—44.
- Тимошенко С.П. История науки о сопротивлении материалов: с краткими сведениями из истории теории упругости и теории сооружений. Москва: Гостехиздат, 1957. 536 с.
- Тимошенко С.П. Прочность и колебания элементов конструкций. Москва: Наука, 1975. С. 644—651.
- Зворыкин Д.Н. Развитие строительной науки в СССР. Москва: Стройиздат, 1981. 293 с.
- Лазаревский А.М. Описание старой Малороссии: Материалы для истории заселения, землевладения и управления: в 3 т. Киев: Тип. К.Н. Милевского, 1893. Т. 2. 560 с.
- Сборник постановлений по Министерству народного просвещения: в 17 т. Санкт-Петербург, 1864—1904; 2-е изд. Санкт-Петербург, 1875—1876. Т. 1. С. 31—66.
- Машинский С.И. Гоголь и «дело о вольнодумстве». Москва, 1959. 293 c.
- Сребницкий И. Физико-математический факультет. Гимназия высших наук и лицей князя Безбородько. Санкт-Петербург: Тип. В. Безобразова и Комп., 1881. С. 110—117.
- Журавский Д. К.А. Будзинский. Гимназия высших наук и лицей князя Безбородько. Санкт-Петербург: Тип. В. Безобразова и Комп., 1881. С. 232—233.
- Гербель Н.В. Д.И. Журавский. Гимназия высших наук и лицей князя Безбородко. Санкт-Петербург: Тип. В. Безобразова и Комп., 1881. С. 390—397.
- Ленинградский ордена Ленина институт инженеров железнодорожного транспорта имени академика В.Н. Образцова, 1809—1959. Москва, 1960.
- Мельников П.П. Сведения о русских железных дорогах. Красный архив. 1940. Т. 2. № 90.
- Saint-Venant B. Mémoire sur le calcul de la résistance et de la flexion des pièces solides. Comptes rendus Acad. Sci. 1843. Vol. 27. No. 18. P. 244.
- Тюлина И.А., Ракчеев Е.Н. История механики. Москва: Изд-во МГУ, 1962. 228 c.
- Журавский Д.И. О мостах раскосной системы Гау: в 2 ч. Санкт-Петербург, 1856. Ч. 2. 161 с.
- Zhuravskiy D.I. Bemerkungen uber Gitterlalken und volle Bleichbalken. Allgemeine Bauzeitung. 1861. No. 26. S. 108—117.
- Евграфов Г. Передовая роль русской школы мостостроения. Железнодорожный транспорт. 1949. № 4. С. 67—76.